Dyrehold opgave E- Perspektivering

 Opgave E: Perspektivering

Perspektivering

  • Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?

Det har overrasket os hvor meget forberedelse der skal til for at kunne holde et dyrehold. Derudover har vi ikke haft en stor kendsskab til græshopper, andet end at de er grønne, ofte befinder sig i græs og har en helt særlig lyd som man kan spotte dem på. Gennem processen af at holde vores græshopper, har vi opdaget at det kræver en del omstrukturering for at de overlever. (bog fra ib)


Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?

  • Der vil i forbindelse med et dyrehold være spørgsmål omkring om det er etisk korrekt at have dyr i et terrarie, og arbejde med det i pædagogisk praksis. 

  • Da det er ørkengræshopper vi har et dyrehold med, er der specielle regler omkring at vi ikke må sætte dem fri i den danske natur. I den forbindelse kan det diskuteres om det er etisk korrekt at bruge denne slags art af græshopper i praksis. 

  • Etikken kommer også i spil, at de påtager os et ansvar overfor vores dyrehold. Det kan være i forbindelse med mad og hygiejne. 

  • Etikken åbner op for spørgsmål omkring liv/død og dyrevelfærd. 



Hvilke perspektiver tænker I jeres dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?

Hvis vi nu havde været i en daginstitution, kunne vi have sat græshopperne i et fællesrum, hvilket giver anledning til den åbne skole, da det giver børnene mulighed for selv at søge dyrene hvis de har interesse i dem og iagttage dem. Det kan være med til at uddybe eller udvikle deres viden omkring græshoppe, og hvordan de opfører sig. Her kan børnene tage eget initiativ og ansvar for deres egen læring, og hvor meget de vælger at engagere sig i dyreholdet. Det vil sige at der kan være flere forskellige niveauer af deltagelse alt efter hvor meget børnene søger og observerer dyrene i fællesrummert. Her tager vi udgangspunkt i Rasmus Alenkærs definition af inklusion som er følgende “Inklusion er en dynamisk og vedvarende proces, der har til formål at udvikle mulighederne for ethvert menneskes tilstedeværelse i, og udbytte af, samfundets almene arenaer” (Alenkær, R. 2013 Inklusion).


Et andet perspektiv er den almene dannelse og de spørgsmål der kunne knytte sig dertil. Hvad vil det f.eks. sige at holde dyr? Her kan man arbejde med pædagogisk emner som:

  • Ansvar fx for dyret selv, rengøring af terrarie, udskiftning af jord,frisk vand og nok føde

  • Sætte sig ind i hvordan man passer dyr → hvad spiser de, skal de bo med artsfæller, hvis ja hvor mange → socialisering, passe og pleje, osv.

  • Perspektivere det at tage ansvar for et dyr, kan sidestilles med at tage ansvar for eget liv i en grad hvor det passer ind i målgruppen, tage ansvar for sociale relationer, se sig selv som en del af en helhed (samfund)


Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?

  • Dyreholdet har givet god anledning til at reflektere over at det er en proces at holde et dyrehold. Derudover har det givet nogle gode snakke i forhold til, hvis man skulle afprøve at have dyrehold ude i praksis. Både i forhold til etik og morale. 

  • Derudover har det være en udfordring at skulle krydse en grænse i forhold til at græshopper er en insekt, og at der jo medfølger et ansvar i forhold til hygiejne   


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Udviklingsprojekt del 1

Dyreholdsopgave D- Dokumentation og formidling

Dyreholdsopgave A - Græshopper