Udviklingsprojekt del 1

 Udviklingsopgave - Opgave 1 

1. Undring / problemstilling – Hvad det det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i udvikling af den pædagogiske praksis. Vi vil i vores udviklingsprojekt arbejde med vores undring omkring dyr i pædagogisk praksis. Vi har i forhold til dette undret os over hvorfor institutioner som oftest ikke har dyrehold eller aktiviteter der omhandler dyr. Vi har undret os over dette fordi det at holde dyr giver børnene mange gode færdigheder, herunder at tage ansvar for noget andet end dem selv. Vi vil her inddrage vores græshopper fra dyrehold aktiviteter i skolen, for at videreudvikle vores aktiviteter fra Fjordskolen. Vi vil for at videreudvikle vores projekt og for at udforske vores undring. Vi tager til børnecenter Høllevang, hvor vi vil arbejde med en gruppe børn på 3-6 år. Vi vil ved hjælp af vores projekt, arbejde nærmere med at bringe børnene værdier, såsom at behandle dyr ordentlig, tage ansvar for dem og være fælles omkring at passe dem. Dette kan være med til at give børnene et fælles tredje, som kan være medvirkende til et endnu bedre fællesskab på stuen. 

2.a Viden -  beskrivelse af jeres undersøgelses spørgsmål (hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have? Anvend de søgeværktøjer I bliver introdukserede til på bibliotekskurset. Vi vil gerne blive klogere på hvad det vil betyde at holde dyr i pædagogisk praksis. Vi er her optaget af hvor meget der skal til for at kunne holde dyr i institutionerne og hvor stort et projekt det skal være for at børnene får mest mulig udbytte af det. Her kan det være interessant at se hvor meget børnene selv kommer på banen, om der er nogen der er mere engagerede end andre og om dyrene er emne mellem børnene hver dag eller om de kun tematiserer dem under selve aktiviteterne der bliver lavet i børnehaven. Under aktiviteten vil vi tematisere selve dyret. Hvad er en græshoppe?, hvad karakteriserer den?, har i set eller hørt græshopper før?. Her vil vi tage græshopperne med i institutionen, hvor børnene får muligheden til at kigge på de levende græshopper, nærstudere de døde og tørrede græshopper gennem et forstørrelsesglas og farvelægge en tegning af en græshoppe. I forhold til tegningen vil vi først gennemgå hvad der kan ses og hvad der er hvad, som vi vil lave et lille quiz omkring for at børnene kommer på banen og kan sige hvad de tror hvor hvilket kropsdele er henne, herunder øret ved siden af forbenet.  

2. b Videns indsamling – indsamling af empiri. Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign (iagttagelse, videoanalyse, forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.) I anvender og hvordan empirien indsamles – begrundet ud fra videnskabelig teori og metode. Vi vil indsamle vores viden ved hjælp af bøger fra biblioteket og nettet. Vi vil dokumentere vores læring og forløb, idet vi iagttager børnene under aktiviteterne, skriver noter og tager billeder undervejs. Vi vil lave interviews med børnene inden vi går i gang med aktiviteterne. Vi vil her som nævnt i del 1 af opgave stille spørgsmål som “Hvad er en græshoppe?”, “Hvad karakteriserer den?”, “Har i set eller hørt græshopper før?”. Vi vil gentage de samme spørgsmål i et interview når vi er færdig med forløbet. Dette vil vi gøre for at se hvor meget viden børnene har tilegnet sig ved hjælp af vores aktiviteter. Vi vil filme interviewene så vi kan sætte dem op efter hinanden og se hvordan børnene har videreudviklet sig. Vi gør under hele forløbet brug af børneperspektiv, idet vi formidler børnene at det hele sker i deres tempo. Her kommer Vygotskys nærmeste udviklingszone på spil, idet vi kigger på hvor barnet befinder sig i forhold til om de f.eks. tør at tage dem op. Her vil vi videreformidle børnene at det er ok at sige fra hvis man ikke tør og at vi tager det hele i deres tempo. Her er vores mål at gøre brug af grænse vandring og få børnene til at overskride deres egne grænser og overvinde deres angst for græshopperne.  Vi har fundet lidt viden i vores grundbøger samt forskning, dette vil vil gøre brug af og diskutere med vores lærere på næste vejledning.


Kommentarer

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Planteholds opstart og det videre forløb

Planlægning af praksis afprøvning hos Fjordskolen