Dyreholdsopgave A - Græshopper

 Opgave A: Overordnede mål for dyrehold i pædagogisk praksis 

Mål for dyreholdet

1. Vælg en bruger/borgergruppe

  • Målgruppen for vores dyreholds opgave er førskolebørn i alderen 4-6år. Vi ønsker at skabe rammer, hvor børnene har mulighed til at samle oplevelser og erfaringer med dyr, for herigennem at være med til at understøtte børnene i at tilegne sig miljøforståelse og handlekompetencer. Det er de små daglige og positive oplevelser, der har den største effekt på børnene.Det er ved hjælp af dem, at børnene bliver nysgerrige og motiveret til at arbejde med emnet. Det er derfor ideelt at udnytte det potentiale, som de store først skolebørn besidder i forhold til at være interesseret i at lære noget nyt og indsamle viden ved hjælp af oplevelser med dyr og naturen (Didriksen, 2008, s.30).

Når vi målrettet arbejder med et emne og forbinder leg og læring, kan vi være med til at understøtte, at børnene stille og roligt tilegner sig en holdning til naturen, der indeholder respekt for det levende og en forståelse for vores afhængighed af dyr og naturen. Børn skal lære at dyr er leve væsner, der skal omgås ordentligt. Dette kan gøres ved at børnene omgås dyrene og mærke og føle dem  (Didriksen (2008), s. 30).

  • Ved at sætte fokus på ovenstående, vil børnene kunne opbygge en mere dybdegående forståelse for dyr, hvordan man omgås med dem og hvordan man færdes i naturen. Arbejdet vil foregå i et leg og -læringsmiljø der kan tilgodese børnenes behov.

Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.

2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte?

I vores dyreholds opgave har vi valgt at gå i dybden med græshopper. Det har vi valgt for at vi kan få et bedre kendskab til dyret. Vi vil tilegne os kendskaber og viden omkring græshopper, for at kunne give børnene en mere nuanceret viden omkring græshoppen og for at kunne besvare eventuelle spørgsmål. 

Igennem det pædagogiske arbejde med vores dyrehold, vil vi derfor opnå, at børnene tilegner sig viden og begreber, der giver dem mulighed for at bruge betegnelserne og skabe en dybere forståelse af dyrene.

I vores projekt vil vi sørge for at skabe tid og rum til leg og læring. Dette vil vi gøre fordi vi synes der skal være tid til at udforske, eksaminere og nærstudere dyrene. Denne form for  læring vil vi skabe ved hjælp af den æstetisk-sanselige tilgang. Denne tilgang skal give børnene viden om og erfaringer med dyr. 

I de pædagogiske aktiviteter vil vi gøre brug af de forskellige vidensformer for ved hjælp af disse at sikre, at børnene oplever et leg- og læringsmiljø, hvor vi som pædagoger planlægger, at børnene får mulighed for at opleve og bearbejde alle 5 vidensformer. Dette gør vi for at sikre, at de får størst mulige udbytte af vores projekt. (Ejbye- Ernst og Stokholm, 2015,, s.59) 


3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder?

Vi vil etablere et dyrehold, som vil blive placeret i børnehavens stue.  Placeringen vil tage højde for, hvilke betingelser der skal være til stede for, at græshopperne har de bedste levebetingelser.  Vi vil derudover prøve, at græshopperne får en central placering i børnehaven. Dette vil give mulighed for, at børnene kan observere græshopperne på hvilket som helst tidspunkt, også når vi ikke laver pædagogiske aktiviteter, hvor vi har fokus på græshopperne.  


4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?

Når vi arbejder med naturen, kan børnenes samspil med naturen, en spirende miljøforståelse og begyndende handlekompetencer være tegn på at børnene har taget emnet til sig og er interesseret i at arbejde med det. Børnene stifter ved hjælp af vores lille projekt erfaringer med de første naturfaglige begreber og får på baggrund af dette en begyndende viden om græshoppers livscyklus, samt en forståelse af, at græshopper er levende dyr.

Det er vigtig, at vi som pædagoger tilrettelægger et leg- og læringsmiljø, der understøtter børnenes naturfaglig dannelse og nærmeste udviklingszone. 

I den styrkede pædagogiske læreplan er det specielt læreplanstemaet “Natur, udeliv og science” der er med til at danne de lovmæssige rammer omkring det pædagogiske arbejde, herunder introduktion og bearbejdelse af naturfaglige begreber. I læreplanstemaet står der skrevet: "....der tages udgangspunkt i et læringssyn, der aktivt inddrager børnenes eksisterende viden og erfaringer, undren og spørgsmål, men som samtidig forstyrrer og udfordre børnenes aktuelle forståelser" (Den styrkede pædagogiske læreplan s. 44).

Vi vil på baggrund af uddraget fra den styrkede pædagogiske læreplan undersøge, hvilken viden børnegruppen i vores børnehave allerede har, for ved hjælp af dette kunne tilføje nye naturfaglige begreber til deres nuværende forståelser og viden af græshopper. Vi kan her introducere børnene til begreber, som f.eks. insekt eller puppe. 


5. Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter?

Når vi kigger på tegn på læring under vores projekt, så kan vi kigge på om: 

  • Børnene er engagerede i de pædagogiske aktiviteter med og omkring vores dyrhold.

  • Børnene behandler græshopperne med en forståelse af, at det er et levende dyr. De udviser empati.

  • Børnene er initiativrige igennem fx. lege i børnehaven

  • Børnene udviser lyst til at undersøge og eksperimentere med græshopper. 

  • Børnene italesætter konkret læring. Fx “ Se, jeg hopper som en græshoppe”, “Skal vi give græshopperne mad?“.

  • Børnene er opmærksomme på græshopper  og andre levende dyr på legepladsen og i den omkring liggende natur.

  • Børnene med verbalt sprog benytter et mere nuanceret sprog og dertilhørende begreber omkring vores dyrehold.

  • Børnene kan genkende græshoppernes lyde.

Kildehenvisning:

Børne- og Socialministeriet (2018): Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold. København 

Didriksen, U. (2008). Hvor får børn deres dyreopfattelser fra ?. I: Er dyr til børn - er børn til dyr. (s.27-31). Skoletjenesten Zoologisk Have. 

Ejbye- Ernst, N. og Stokholm, D (2015), Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis. Systime


XOXO Nature Girls


Kommentarer

  1. Hejsa - det bliver spændende at følge. Fin inddragelse af litteratur :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Planteholds opstart og det videre forløb

Udviklingsprojekt del 1

Planlægning af praksis afprøvning hos Fjordskolen