Dyreholdsopgave C - Pædagogiske aktiviteter

 Opgave C: Pædagogiske aktiviteter 

Pædagogiske aktiviteter - kan indgår i praksisafprøvning  (udefestival)

1. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). Forløb om græshopper. Vi vil i vores forløb med græshopperne afprøve forskellige ting med målgruppen førskolebørn. Vi vil her komme ind på hvordan en græshoppe ser ud, hvilken lyd de laver, hvad de spiser, hvordan de bevæger sig og hvor langt de kan hoppe. Her vil vi lave aktiviteter, som at tegne distancen græshoppen kan hoppe ned på gulvet med kridt. Herefter må børnene afprøve om de kan hoppe så langt som en græshoppe eller hvor tæt de kan komme på græshoppens distance. Her gør børnene brug af deres krop idet de løber og hopper, de øver sig i turtagning, som Martemeo snakker om og de lærer at få en forståelse for hvor langt distancen er i forhold til kun at høre tallet og ikke kunne forestille sig noget under det. Her er det også spændende at lære hvad græshopper de spiser og hvad deres livret er. Her kan vi stille det som et spørgsmål om børnene ved hvad deres livret er, hvad de tror deres livret er og også komme ind på hvad børnenes livret er. 


2. Afprøv og dokumenter jeres pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med jeres mål.

Udfyldes efter afprøvning på fjordskolen


3. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.) 

Pædagogens rolle er at handle ind til aktiviteterne, herunder at købe kridt, forberede tegningen på gulvet, lave research omkring hvad græshopper spiser og hvor langt de hopper. Vi skal som pædagoger være forberedt idet vi har levende græshopper med som børnene kan kigge på og danne sig et billede af dem.




XOXO Nature Girls 

Kommentarer

  1. Jeg kan se der er mere på vej efter i går / afprøvningen - super :-) I skal inddrage jeres grundbog i besvarelsen af denne opgave (ikke generel / almen didaktisk pædagogisk teori - Marte Meo er ikke relevant) Husk også at kildehenvise (APA).
    I opgave C skal I også overveje hvilke andre aktiviteter der kunne være omkring et græshoppehold i en institution (forskole børn), eksempelvis som I skriver, finde ud ad hvad de spiser. Se eksempelvis her: https://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/2021/03/dyreholdsaktivitet.html

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Planteholds opstart og det videre forløb

Udviklingsprojekt del 1

Planlægning af praksis afprøvning hos Fjordskolen