En dag på fjordskolen

 En dag på fjordskolen

Onsdag den 26.01.2022 var vi for anden gang på besøg på fjordskolen. I dag skulle vi afprøve de aktiviteter vi havde planlagt i vores dyrehold. Dagen bestod af aktiviteter omkring dyreholdet og dermed vores græshopper og en science del som i vores tilfælde bestod af at lave sæbebobler. 

Vi ankom på fjordskolen og gik ned til den bygning vi skulle være i. Her satte vi vores til op som vi skulle bruge til den første del af vores aktivitet "hop med en græshoppe". Vi lavede et materiale bord, hvor vi satte tegninger af græshopperne, kridt, et målebånd og de døde græshopper på. Da det værste hold kom hen til vores værksted var vi spændte på hvordan det kom til at gå. Vi var positiv overrasket over hvor lille grupperne var og da vi havde plads til flere børn bestod vores første gruppe af 2 hold med i det hele 8 børn og vores andet hold af en gruppe på 4 børn. Vi kørte samme aktiviteter med bege grupper. 

Vi lagde ud med at fortælle at dette værksted omhandlede græshopper og at børnene her fik lov til at se og røre græshopperne. Herefter fik børnene hver en død græshoppe, som de fik tid til at kigge nærmere på. Her snakkede vi om hvad de kunne se, hvilken farve græshoppen havde og hvilke græshopper de kender til. Vi hentede tegningen af græshoppen frem, delte en ud til hvert barn og forklarede ved hjælp af en tegning vi havde farvelagt hvad de kan e på tegningen, hvor hvad sidder og hvilke funktioner kropsdelene har. Nu var det på tide at hente græshopperne frem. Børnene satte sig rund om buret og kiggede på dyrene indeni. Vi hentede nogle græshopper ud for at kigge på om de hoppede. Børnene kiggede spændte på græshoppen og vi var heldige at se den hoppe. Her fik vi en snak om hvor langt en græshoppe kan hoppe, hvor langt de tror de kan hoppe pg om de tror de kan hoppe så langt som en græshoppe kan. Efter vi fik en snak om dette fik børnene lov til at afprøve deres hypoteser. Vi lagde et målebånd ud på gulvet og nu måtte børnene prøve at hoppe så langt de kunne. Vi markerede deres landing ved hjælp af vores medbragte kridt og kunne herefter se hvem der hoppede længst. Nu udbrød der lidt konkurrence mellem børnene, de prøvede at hoppe flere gange og slå deres egen længde fra runden inden. Efter børnene havde hoppet i et stykke tid, satte vi os ned til bordet og skulle prøve at lave sæbebobler. Her fik børnene lov til at afprøve hvilket materiale der var bedst til at lave sæbebobler. Vi havde medbragt piberenser og stoltråd og lavet nogle udkast for hvilke sæbeboblerør man kunne lave. Vi havde lavet en klassisk rund, en stjerne, et hjerte og en trekant. Børnene fik lov til at tage lige det de havde lyst til, de fik en skål med hjemmelavet sæbeboblevand og gik straks i gang. Vi fandt her ud af at piberenser fungerede bedst. I forhold til formen virkede det bedst med en lille cirkel, her var det dog vigtigt at man pustede forsigtigt og dermed ikke for hårdt eller for blødt. 

Børnene synes det var fedt at kunne lege med sæbeboblerne og var optaget af at finde den rigtige for for at puste så store sæbebobler som muligt. Vi var meget glade over hvordan hele dagen var forløbet og synes det gik bedre end forventet. 

Græshopper og sæbebobler indeholder mere sjov læring end forventet. 

XOXO Naturegirls 












Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Udviklingsprojekt del 1

Dyreholdsopgave D- Dokumentation og formidling

Dyreholdsopgave A - Græshopper